SVEN KLOBUČAR: Dobrodošao među poražene – izložba, Galerija SC, 1. – 16. 3. 2024.

SVEN KLOBUČAR: Dobrodošao među poražene – izložba, Galerija SC, 1. – 16. 3. 2024.


SVEN KLOBUČAR – Dobrodošao među poražene

Galerija SC, 1. – 16. 3. 2024.

otvorenje izložbe u petak, 1. ožujka 2024. godine u 19 sati

izložba je otvorena do 16. 3. 2024.

radnim danom od 12 do 20 sati,

subotom od 10 do 13 sati


Sven Klobučar, rođen osamdesetih, autentična je umjetnička pojava u svojoj generaciji, ne samo na lokalnoj sceni nego i drugdje. Suvremeni umjetnici koji ne robuju trendovima što ih diktiraju kulturne politika neoliberalnog društva, odnosno umjetnici koji nisu sljedbenici različitih „izama” i neoavangardnih pravaca, mogu se nabrojiti na prste. U umjetničkom svijetu današnjice u kojemu je sociopolitički angažman važna predispozicija za razvoj karijere umjetnika, Klobučar se usuđuje stvoriti vlastit svijet koji nadahnuće pronalazi u žanru horora, fantastike, odnosno nasljeđa gotskog romana. Narativ strukturira na dvjema razinama – preko crteža (ili fotomontaže), koji razvija u smjeru groteske, i teksta, koji nerijetko prati crtež i koji nije samo njegov integralni dio nego ga umjetnik ispisuje zasebno na zid galerije. Sadržaj pak gradi kroz dijapazon različitih likova, što imenovanih i karakterno razvijenih, što sporednih i bezimenih, koji se nalaze u različitim prostorima omiljenih u žanru horora kao što je šuma, bolnica ili groblje, a unutar njih pojavljuju se i ponavljaju određeni simboli, kao lijes u aktualnoj izložbi. Ipak, na ovoj izložbi nije naglasak na likovima već poznatima publici, poput žive grobljanske cvjećarice Magde i mrtvoga poljskog vojnika Vojčeka, zlog doktora Klea Schuberta ili grobara Wolfganga Gringa, iako je sigurno da ćemo ih negdje u aleji likova susresti. Ne, ovdje autor ponovno, po postupku kojim se već koristio u nekim prethodnim izložbama, dekonstruira narativ. Postupak dekonstrukcije i rekonstrukcije narativa sastoji se u tome da Klobučar izlaže već izlagane radove, od kojih je nekoliko bilo na izložbi Jagorova šuma (Salon Galić, Split, 2022.), te im kroz vrijeme, u svjetlu nove izložbe, namjenjuje posve drugi narativ koji će ispisati na zidu. Riječ je o eksperimentalnom postupku koji zapravo pokazuje da Klobučarovi crteži i priče nastaju odvojeno, i da njegovo stvaralaštvo ne pronalazi izravan uzor u stripu. Finalni narativ koji će posjetitelj iščitavati nastaje i slučajno jer ni autor ne zna kakvu će priču uobličiti prije no što je vizualizira kroz izložbeni postav. Stoga se ne čudimo kad saznamo da je on kipar po struci, a prostor ima važnu ulogu u njegovu radu. Još manje začuđuje, jer to je očekivan iskorak za pripovjedača poput Klobučara, da trenutačno završava eksperimentalni film o istoj spomenutoj Jagorovoj šumi. Kroz stvaralaštvo koje funkcionira poput neke vrste serijala u nastavku, šuma postaje srž Klobučarove multimedije – ona je istodobno set za film, inspiracija za više različitih izložbi o Jagorovoj šumi, a naposljetku postaje platforma za novi narativ u kojemu onaj o imenovanoj šumi postaje sekundaran – riječ je o imaginarnom proživljavanju eutanazije. Za autora koji se opsesivno bavi temom tanatosa razmišljanje o eutanaziji prirodno se nameće kao samo još jedno polje istraživanja nedokučive nam smrti. Klobučar je napisao priču o eutanaziji koja se ne bavi samo eutanazijom nego i propitkivanjem smrtne kazne. Lik je, paradoksalno, „osuđen na eutanaziju” jer nije sam izabrao smrt niti zna zbog čega mora umrijeti, što je kafkijanski, odnosno nabokovski moment. Antiutopijski roman Vladimira Nabokova Poziv na smaknuće (1934.) događa se u zatvoru izmišljene države i prati posljednjih dvadeset dana Cincinnatusa C. koji ne zna kad će biti smaknut, a osuđen je za „gnostičku pokvarenost”, besmislenu frazu koja se, čini se, odnosi na njegovu neprilagođenost apsurdnoj birokraciji koja nadjačava individualnost. Na kraju romana, nakon što mu je odrubljena glava, on ustaje i slobodno silazi s odra, kako bi njegov duh sad nastavio postojati u maštovitijem i duhovnijem svijetu. Klobučar pak završava priču s rečenicom koja pripada ovoj realnosti, i to je možda taj trenutak kad u priču ulaze crtež i šuma. Tek ondje, unutar tušem precizno izvedene crtačke fantazije, ne samo promatrač nego i autor sam dobivaju ključ za vrata posmrtnog života. U šumi, kao simbolu nedokučivog, mračnog mjesta u kojem se u bajkama događa transformacija likova, možda i lik iz priče o eutanaziji doživljava vlastitu transformaciju, sazrijevajući i otkrivajući sama sebe.

Izvire li odatle i naslov izložbe Dobrodošao među poražene? Naravno, Klobučara ni ovaj put nije zaobišao humor. (predgovor, Neva Lukić)  


                              


BIOGRAFIJA

Biografija / Biography

 

Sven Klobučar rođen je 13.7. 1981. godine u Zagrebu. Maturirao je 1999. u Školi primijenjene umjetnosti u Zagrebu. Diplomirao je kiparstvo na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu 2007. godine (klasa prof. Slavomira Drinkovića). Dominantan medij kojim se bavi je crtež, a najviše ga okupira tema smrti koju interpretira služeći se, između ostalog, referencama na popularnu kulturu – stripove i horror filmove. Živi i radi u Dubrovniku i Zagrebu.


Sven Klobučar was born in July 13th in Zagreb. He graduated in 1999 from the School of Applied Arts and Design in Zagreb. In 2007, he graduated in sculpture from the Academy of Fine Arts in Zagreb (class of professor Slavomir Drinković). His primary medium is drawing; he is most interested in the subject of death, which he interprets by using, among other things, references to pop culture – comic books and horror films. He lives and works in Dubrovnik and Zagreb.


Samostalne izložbe / Solo exhibitions


2024.  Živio tamničar!, Atelieri Žitnjak, Zagreb

2023  Suživot są životom, Galerija Otok, Art radionica Lazareti, Dubrovnik

2022.  Jagorova šuma, Salon Galić, Split

2020.  3 ujutro, Muzej suvremene umjetnosti, Zagreb

2019.  Razgovor s duhom, Galerija VN, Zagreb

2018.  Prozor, nadgrobni spomenik, Wolfgang Gring, duh, Galerija Greta, Zagreb

2018. Wolfgang Gring, Galerija Greta, Zagreb

2017. Svenova noćna mora, Galerija Flora, Dubrovnik

2017. Jedan protiv užasa, Studio for contemporary art, Dubrovnik

2017. Bez naziva (są Sinišom Labrovićem), Galerija Greta, Zagreb

2017. Eto…, Galerija Otok, Art radionica Lazereti, Dubrovnik

2014. Petak trinaesti, MIKROgalerija, AKC Medika

2013.  Razglednice iz ludnice, Galerija Greta, Zagreb

2011.  Joj! Daj sad meni malo mikrofon!, Galerija SC, Zagreb

2010. Niskobudžetni horor, Galerija AŽ, Zagreb

2009.  Moj svijet, Kulturni centar, Klanjec

2008. Dan otvorenog ateliera, Schwandorf, Njemačka

2005.  Mozak s jajima (zajedno s Dankom Friščićem i Denisom Kraškovićem), Galerija Drugi         

      otok, Zagreb

1999.  Homage to Bela Lugosi, Dvorac Jakovlje, Jakovlje, Hrvatsko zagorje


Skupne izložbe / Group exhibitions 


2023. Slaven Tolj i prijatelji, Sarajevo

2022.  For I have know them all already, known them all, Galerija Flora, Dubrovnik

2020.  Art/Rat/Tranzicija, Muzej moderne i suvremene umjetnosti, Rijeka

2019.  Kolekcija za budućnost / Akvizicije 2009. – 2019., Muzej suvremene umjetnosti Zagreb

2019.  12. T-HT nagrada, Muzej suvremene umjetnosti Zagreb

2018.  Užasi zavičaja, Sponza (Art radionica Lazareti, Dubrovačke ljetne igre), Dubrovnik

2017. Žeravica 4, Galerie MARIANSKA, Češke Budejovice

2016. Svatko stoji u svjetlu drugoga, Galerija Galženica, Zagreb

2015. 8. T-HT nagrada, Muzej suvremene umjetnosti Zagreb

2014. Kriza II / Apatija, Galerija Klovićevi dvori, Zagreb

2013. Kriza II / Apatija, tematska bijenalna izložba 2013., HDLU Istre i MSUI / MACI,  

      Pula 

2011. Galerija Jogurt, AK Medika, Zagreb

2011. Dom HDLU, Galerija Prsten, Zagreb, 2011.

2008. Izložba 102, Mala plastika i medaljarstvo, Galerija ULUPUH, Zagreb

2007. Pasionska baština, Galerija Kristofor Stanković, Zagreb

2006. Pasionska baština, Galerija Kristofor Stanković, Zagreb

2006. 28. salon mladih, Dom HDLU-a, Zagreb

2005. Pasionska baština, Galerija Kristofor Stanković, Zagreb

2003. Mala špijunka, Dom HDLU-a, Zagreb


Umjetničke knjige / Artist’s books


2022. Škrto i nepovezano, baš mrtvački, Art radionica Lazareti, Dubrovnik

2023 1000 kapljica u jednom gutljaju, Petikat, Zagreb (zajedno s Borisom Greinerom)


Javne skulpture / Sculptures in public space


2006.  Osa / Wasp, Bjelovar

2006.  Meduza / Medusa, Hvar

2005.  Peraje / Fins, Bjelovar

2005.  Zubi / Teeth, Jelsa, Hvar                   


Nagrade / Awards


2019.  3. nagrada na 12. izložbi T-HT nagrade za suvremenu umjetnost, MSU Zagreb / 

       Third award at the T-HT award for Contemporary Art, MSU Zagreb  

2008.  Dobitnik stipendije za jednomjesečni boravak u Regensburgu     

       u sklopu projekta Donumenta / Fellowship recipient for a one-month stay in   

       Regensburg as part of the project Donumenta                 

2006.  Rektorova nagrada za projekt kiparske radionice Jelsa – Punta 2005, otok  

       Hvar / Rector’s Award for the Jelsa-Punta 2005, sculpture workschop project, island  

       Hvar

Studentski centar u Zagrebu | 2023 | Izradio Refresh.hr